ŚCIEŻKA MIŁOŚCI
1. "Pianistka" (reż. Michael Haneke, 2001) - Zaraz obok "Miłości" mój ulubiony film Hanekego, który opowiada historię nauczycielki gry na fortepianie, wikłającej się w romans ze swoim uczniem. Autodestrukcyjne skłonności, mocne i trudne charaktery w relacji opartej o zmienną dominację. Nóż wbity prosto we własne serce.
2. "Ona" (reż. Spike Jonze, 2013) - Chyba okazał się dla mnie zbyt ciężki bym mogła o nim wspomnieć tutaj wcześniej. W końcu przyszła na to odpowiednia pora. Historia Spike Jonze'a opiera się na relacji pisarza z nowo zakupionym systemem operacyjnym, mającym zaspokoić wszystkie jego potrzeby. Miłość w czasach postępującej technologii i samotności, które wzajemnie z siebie wynikają. Spike jest tak wyolbrzymiony w opowiadaniu swojej wizji, że ociera się o najprawdziwszą z prawd XXI wieku.
3. "Koneser" (reż. Giuseppe Tornatore, 2013) - Reżyser uwielbianej przeze mnie "Maleny" w swoim najnowszym filmie ukazuje historię Claire Ibbetson, która dziedziczy w spadku kolekcję dzieł sztuki, a ich wycenę zleca Virgilowi Oldmanowi, właścicielowi domu aukcyjnego. Giuseppe Tornatore w mistrzowskim, ale subtelnym stylu połączył kryminał z melodramatem. Oszukał bohaterów i widzów. Pozostawił w głowie obraz okrutny, wypełniony wszystkimi sztuczkami, którymi karmił na ekranie.
ZWIASTUN
4. "Miłość. Film Sławomira Fabickiego" (reż. Sławomir Fabicki, 2012) - Pierwszy polski film w zestawieniu. Sławomir Fabicki stworzył na ekranie historię małżeństwa, które przeżywa traumatyczne zdarzenie i kryzys w związku. W przypadku powyższych propozycji twórcy malowali kamerą historie smutne, ale w wyraźnych kolorach. Fabicki bawi się za to wyłącznie odcieniami smutnymi, którymi jeszcze wyraźniej akcentuje tragedię swojej opowieści. Do tego świetnie zagrane.
ZWIASTUN
5. "W kręgu miłości" (reż. Felix Van Groeningen, 2012) - Film ze wstawkami muzycznymi o historii pewnej rodziny, która przeżywa załamanie ze względu na poważną chorobę córki. Wyraziste charaktery, trochę marzycielstwa i brutalna rzeczywistość. Obraz, który doskonale gra na stale stopniowanych uczuciach. Mamy siebie, mamy wszystko? - busted.
ZWIASTUN
6. "5 centymetrów na sekundę" (reż. Makoto Shinkai, 2007) - Dla odskoczni od filmów aktorskich, japońska animacja podzielona na rozdziały, opowiadająca o miłości nastolatków. Wyrazistość niespełnionych, nieodwzajemnionych uczuć młodych na delikatnym, romantycznym tle. Tak wrażliwy i przeszywający serce, jak żaden w tym rankingu.
ZWIASTUN
ŚCIEŻKA DRAMATU I THRILLERA
ZWIASTUN
8. "Pi" (reż. Darren Aronofsky, 1998) - Pierwszy pełnometrażowy film Aronofsky'ego. Mocny debiut opowiadający o genialnym matematyku, który jest bliski rozszyfrowania kodu dającego władzę nad światem. Mężczyzna zdaje sobie jednak sprawę, że jest notorycznie śledzony. Utrzymany w czarno-białej stylistyce "Pi" jest drogą na skraj fascynacji, prowadzącej do obłędu i szaleństwa.
8. "Pi" (reż. Darren Aronofsky, 1998) - Pierwszy pełnometrażowy film Aronofsky'ego. Mocny debiut opowiadający o genialnym matematyku, który jest bliski rozszyfrowania kodu dającego władzę nad światem. Mężczyzna zdaje sobie jednak sprawę, że jest notorycznie śledzony. Utrzymany w czarno-białej stylistyce "Pi" jest drogą na skraj fascynacji, prowadzącej do obłędu i szaleństwa.
ZWIASTUN
9. "Oldboy" (reż. Chan-Wook Park, 2003) - Więziony przez 15 lat mężczyzna ma pięć dni, aby odnaleźć swoich oprawców i dokonać odwetu. Azjatyckie kino zemsty: mocne i brutalne. Ciężka historia w specyficznym, wschodnim stylu. Niesamowity nastrój.
9. "Oldboy" (reż. Chan-Wook Park, 2003) - Więziony przez 15 lat mężczyzna ma pięć dni, aby odnaleźć swoich oprawców i dokonać odwetu. Azjatyckie kino zemsty: mocne i brutalne. Ciężka historia w specyficznym, wschodnim stylu. Niesamowity nastrój.
10. "Oczy szeroko zamknięte" (reż. Stanley Kubrick, 1999) - Ostatni i najbardziej niepokojący film Stanleya Kubricka. William znudzony wpływowym życiem rozpoczyna nocną wędrówkę, będącą okazją do zdrady. Dużo erotyki i tajemniczości, które wzajemnie się dopełniają. Klimatyczny, z nutką dreszczyku film opowiadający o pokusach fizyczności.
ZWIASTUN
11. "Labirynt" (reż. Denis Villeneuve, 2013) - Historia uprowadzenia dwóch, małych dziewczynek. Ojciec jednej z nich zaczyna śledztwo na własną rękę. Górował w rankingach na najlepszy thriller 2013 nie bez powodu. Trzymający w napięciu, z interesującą, niebanalną fabułą. Oby więcej tak dobrych thrillerów w kolejnych latach.
11. "Labirynt" (reż. Denis Villeneuve, 2013) - Historia uprowadzenia dwóch, małych dziewczynek. Ojciec jednej z nich zaczyna śledztwo na własną rękę. Górował w rankingach na najlepszy thriller 2013 nie bez powodu. Trzymający w napięciu, z interesującą, niebanalną fabułą. Oby więcej tak dobrych thrillerów w kolejnych latach.
ZWIASTUN
12. "Aż poleje się krew" (reż. Paul Thomas Anderson, 2008) - Drugi dramat w tej sekcji, który nieco odbiega od przytoczonych propozycji. Akcja filmu toczy się wokół handlu ropą z ziem odkupowanych przez Daniela Plainviewa. Niespieszna historia o ludzkiej chciwości i zachłanności na napływający zysk. Paul Thomas Anderson wie, jak robić wrażenie tworząc w pełni skończone dzieło.
ZWIASTUN
12. "Aż poleje się krew" (reż. Paul Thomas Anderson, 2008) - Drugi dramat w tej sekcji, który nieco odbiega od przytoczonych propozycji. Akcja filmu toczy się wokół handlu ropą z ziem odkupowanych przez Daniela Plainviewa. Niespieszna historia o ludzkiej chciwości i zachłanności na napływający zysk. Paul Thomas Anderson wie, jak robić wrażenie tworząc w pełni skończone dzieło.
ZWIASTUN
ŚCIEŻKA CODZIENNOŚCI
13. "Magnolia" (reż. Paul Thomas Anderson, 1999) - Kolejny film spod ręki Paula Thomasa Andersona, który tym razem uwodzi wielowątkową historią kilku osób. Reżyser obiera sobie za cel różnorodne typy osobowości, skupia się na ludzkich relacjach, sposobach życia i bycia. Tworzy mozaikę doskonałą, wypełnioną emocjami i widza łzami. Urzeka prawdą.
ZWIASTUN
14. "Z dystansu" (reż. Tony Kaye, 2011) - Zdaje się, że w zeszłym roku już o nim wspominałam, ale warto po raz kolejny przypomnieć. Adrien Brody odgrywa zwyczajnego nauczyciela, który nie chce przywiązywać się emocjonalnie do uczniów i traktuje ich z tytułowego dystansu. Z czasem zaczyna się otwierać w szkole, która nie należy do najlepiej prowadzonych placówek. Ciężki film w aurze psychicznej apokalipsy.
ZWIASTUN
15. "Mary i Max" (reż. Adam Elliot, 2009) - Australijska animacja wydaje się tylko niewinną historią przyjaźni czterdziestoletniego Maxa i ośmioletniej Mary. Owszem, relacja jest niewinna i piękna, ale świat, w którym przyszło bohaterom żyć, nie dostarcza pozytywnych bodźców. Przygnębiająca rzeczywistość niezrozumianych postaci, która pisze same negatywne scenariusze. Nie wiedziałam, że można w jednym filmie skumulować taką ilość pesymistycznych wizji świata.
ZWIASTUN
16. "Co jest grane, Davis?" (reż. Joel i Ethan Coen, 2012) - Rudy, uciekający kot i początkujący, folkowy muzyk. Llewyn Davis w ciągłej pogoni za zwierzęciem i własnymi marzeniami w szarej rzeczywistości, przyozdobionej pięknymi zdjęciami i dobrą muzyką. Lekki, marzycielski, nieco melancholijny (nie)zwykły film.
ZWIASTUN
17. "Control" (reż. Anton Corbijn, 2007) - Filmowa biografia Iana Curtisa z Joy Divison w przystępnym wydaniu dla każdego. Najbardziej intymny portret muzyka jaki dotąd widziałam. Czarno-biały Sam Riley tworzy charakter intrygujący, a zarazem pretensjonalny i drażniący. Taka rola filmu: jeśli potrafi sfrustrować działaniem bohaterów, jest po prostu dobry.
ZWIASTUN
ZWIASTUN
21. "Polowanie" (reż. Thomas Vinterberg, 2012) - Bardzo ważny, duński kandydat do zeszłorocznego Oscara. Mads Mikkelsen wciela się w rolę opiekuna w przedszkolu, który walczy z trudnymi przeżyciami bliskiej przeszłości. Małe kłamstwo zmienia wszystko: autorytet, zachowanie bliskich i całe jego życie. Mężczyzna staje w obliczu prześladowań małego miasteczka.
ZWIASTUN
22. "Tańcząc w ciemnościach" (reż. Lars von Trier, 2000) - Może nie jest tak kontrowersyjny jak powyższe propozycje, ale równie silnie dotyka najczulszych punktów filmowego umysłu. Lars von Trier ukazał historię kobiety tracącej wzrok, która pracuje w fabryce, aby uzbierać pieniądze na operację dla syna zagrożonego ślepotą. Jak przystało na von Triera, mocny film, który rozłożył mnie na łopatki. Łączy musicalowe konwencje z brudem szarego świata i siedzi w głowie nieprzerwanie od pierwszego i ostatniego seansu.
ZWIASTUN
14. "Z dystansu" (reż. Tony Kaye, 2011) - Zdaje się, że w zeszłym roku już o nim wspominałam, ale warto po raz kolejny przypomnieć. Adrien Brody odgrywa zwyczajnego nauczyciela, który nie chce przywiązywać się emocjonalnie do uczniów i traktuje ich z tytułowego dystansu. Z czasem zaczyna się otwierać w szkole, która nie należy do najlepiej prowadzonych placówek. Ciężki film w aurze psychicznej apokalipsy.
ZWIASTUN
15. "Mary i Max" (reż. Adam Elliot, 2009) - Australijska animacja wydaje się tylko niewinną historią przyjaźni czterdziestoletniego Maxa i ośmioletniej Mary. Owszem, relacja jest niewinna i piękna, ale świat, w którym przyszło bohaterom żyć, nie dostarcza pozytywnych bodźców. Przygnębiająca rzeczywistość niezrozumianych postaci, która pisze same negatywne scenariusze. Nie wiedziałam, że można w jednym filmie skumulować taką ilość pesymistycznych wizji świata.
ZWIASTUN
16. "Co jest grane, Davis?" (reż. Joel i Ethan Coen, 2012) - Rudy, uciekający kot i początkujący, folkowy muzyk. Llewyn Davis w ciągłej pogoni za zwierzęciem i własnymi marzeniami w szarej rzeczywistości, przyozdobionej pięknymi zdjęciami i dobrą muzyką. Lekki, marzycielski, nieco melancholijny (nie)zwykły film.
ZWIASTUN
ZWIASTUN
18. "Kawa i papierosy" (reż. Jim Jarmusch, 2003) - Ścieżkę codzienności zamyka Jim Jarmusch z komediowym akcentem: jedenastoma krótkimi epizodami w towarzystwie kawy i papierosów. Na ekranie zabawia Jack White, Iggy Pop, Roberto Benigni czy... Bill Murray. O melancholijnej rzeczywistości pół żartem, pół serio.
ŚCIEŻKA KONTROWERSJI
19. "Kieł" (reż. Giorgos Lanthimos, 2009) - Bogate małżeństwo izoluje swoje dzieci od świata publicznego: mediów i kontaktów z innymi ludźmi. Nazywam ten film "małą Koreą Północną", która zostawia po sobie obrazy w głowie: fałszywe i niezapomniane. Wyjątkowo mocny i ciężki.
20. "Raj: Wiara" (reż. Ulrich Seidl, 2013) - Polecam całą trylogię, ale w tym zestawieniu część druga robi największe wrażenie. Ulrich Seidl opowiada historię Anny Marii, która nawraca Austriaków. Po latach nieobecności, wraca do niej mąż - muzułmanin egipskiego pochodzenia. Kameralny i cichy film o niebezpiecznej granicy między wiarą, przesadną religijnością, a pobożnością na pokaz.
22. "Tańcząc w ciemnościach" (reż. Lars von Trier, 2000) - Może nie jest tak kontrowersyjny jak powyższe propozycje, ale równie silnie dotyka najczulszych punktów filmowego umysłu. Lars von Trier ukazał historię kobiety tracącej wzrok, która pracuje w fabryce, aby uzbierać pieniądze na operację dla syna zagrożonego ślepotą. Jak przystało na von Triera, mocny film, który rozłożył mnie na łopatki. Łączy musicalowe konwencje z brudem szarego świata i siedzi w głowie nieprzerwanie od pierwszego i ostatniego seansu.
ZWIASTUN
Same świetne filmy! Poza tym bardzo dobry pomysł na notkę. Pozdrawiam :)
OdpowiedzUsuń